XII. Luxus pro každého: Kapitoly z historie a současnosti umělecké krystalerie

Dvanáctý a závěrečný díl: Vytrácení (od 90. let 20. století po současnost).
V oboru užitkového a dekorativního lisovaného skla výrobci z Čech a Moravy nikdy nepatřili mezi významné světové hráče, kteří by se mohli rovnat USA, Německu či Francii. Jinak je tomu ale v případě luxusního lisovaného skla, pro nějž začali již v první polovině 20. století invenční vývozci z Jablonecka užívat název „umělecká krystalerie“. První ze slov odkazuje k výjimečnosti vzorů, druhé ke slovu křišťál, jež na zákazníky ve spojení s českým sklem spolehlivě působí dosud. Co to tedy je umělecká krystalerie? Kdo, jak a pro koho ji vyráběl a vyrábí? Na tyto a řadu dalších otázek hledá odpovědi tento seriál.

Krystalerie jako rodinné stříbro

Po privatizaci státních podniků na počátku 90. let 20. století vzniklo v Jizerských horách několik výrobců krystalerie, největšími z nich byly Ornela Zásada (zal. 1992, její sklářská divize spravující sklářské hutě na Desensku) a Jizerské sklo Lučany nad Nisou (zal. 1992, provoz kamenická huť v Josefově Dole; od 2003 součást Ornely). Některé z kovových forem zůstaly janovské společnosti Vitrum (zal. 1992), obnovena byla firma František Halama v Železném Brodě (všechny původní vzory však získala až po roce 1997).

V 90. letech se umělecké i „běžné“ krystalerii dařilo, udržela si své zákazníky a našla i nové, utěšeně se rozvíjel například obchod se Spojenými státy. Populární zůstala značka INGRID i opakní skloviny zdařile imitující jadeit a lapis lazuli. Ornela se proto rozhodla do své kolekce investovat finanční prostředky, aby mohla nabízet též moderní vzory a nejen osvědčené meziválečné flakóny, vázy, karafy či popelníky.

Například mezi lety 1998 – 2000 pro ni navrhl Rony Plesl flakóny nazvané KRAKATIT nebo žardiniéry KARUSEL, NERO, TITANIC a NOE. Později s firmou na řadě návrhů spolupracovalo Studio IRDS (Ingrid Račková, David Suchopárek; soubor umělecké krystalerie inspirovaný antickou mytologií, 2002-2007) na solitérech pak Václav Hanuš (2003/2004), Ilona Staňková, Dagmar Šubrtová či Vladimír Komňacký. Nemalé prostředky firma investovala do pečlivě vypravených reprezentativních nabídkových katalogů, pravidelně se účastnila též prestižního veletrhu AMBIENTE ve Frankfurtu nad Mohanem.

Krystalerie v novém tisíciletí

Designové novinky bohužel Ornele nepřinášely takový finanční efekt, jaký vedení společnosti čekalo. Když se do odbytových potíží začala dostávat i „klasická“ produkce – na čemž se podepsal neúspěšný dlouhý soudní spor s jabloneckou firmou JaS Schubert, která začala z nových forem zhotovovat úspěšné meziválečné vzory z kolekce INGRID (to konec konců činila i firma TOM z Bělé pod Bezdězem), jež dříve nabízela jen Ornela – začala firma vzorování a výrobu krystalerie utlumovat, až ji v roce 2008/2009 téměř zastavila.

Zdá se, že o moderní vzory krystalerie dnes nemají zákazníci zájem (krystalerii jako takové navíc nepřeje například ani všudypřítomné „antikuřáctví“, protože popelníky patřily mezi důležitou a početnou součást celkové nabídky). Zatímco firma JaS Schubert se časem propracovala alespoň k svébytným historizujícím vzorům, TOM více méně jen replikuje „desenskou“ meziválečnou produkci. Tradiční meziválečné a poválečné kolekce se drží též rodinná firma František Halama. Vzory jizerskohorské krystalerie z těchto období s úspěchem nabízí též některé další firmy, například brusírna Pesničák v Josefově Dole.

Poptávka po řadě výrobků z kolekce INGRID stále trvá. Obor jako takový ale již v podstatě neexistuje. Místo tisíců vzorů se jich na trhu uplatňuje několik desítek. Z průmyslové výroby, i když náročné a vkusné, se stává téměř etnografická záležitost – zapomínané řemeslo. Nezbývá než věřit, že se umělecká krystalerie přesto nakonec nestane jen vzpomínkou. Křišťálovou a – matnou.

Doporučená literatura k tématu:

  • Nový Petr, Lisované sklo a krystalerie v Jizerských horách, Jablonec nad Nisou 2002 (vyprodáno)
  • Časopis Pressglas-Korrepsondenz; od 1998

Největší veřejná sbírka krystalerie na světě:

Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou; umělecká krystalerie je součástí stálé expozice

Fotogalerie

Váza Viola, 2004

Firma Ornela a.s. Zásada, divize Desenské sklárny
Návrh Václav Hanuš
Foto Ornela a.s., Jiří Kovanic

Váza Horské lilie, 2005

Firma Ornela a.s. Zásada, divize Desenské sklárny
Návrh dekoru Ilona Staňková
Foto Ornela a.s., Jiří Kovanic

Set Horské lilie, 2005

Firma Ornela a.s. Zásada, divize Desenské sklárny
Návrh dekoru Ilona Staňková
Foto Ornela a.s., Jiří Kovanic

Žadiniréra karusel, 1999

Firma Ornela a.s. Zásada, divize Desenské sklárny
Návrh Rony Plesl
Foto Ornela a.s., Jiří Jiroutek

Vázy Hermés a Dionýsos, 2002

Firma Ornela a.s. Zásada, divize Desenské sklárny
Návrh Studio IRDS
Foto Ornela a.s., Jiří Kovanic

Lisovaná plastika Elektra, 2002-2005

Firma Ornela a.s. Zásada, divize Desenské sklárny
Návrh Studio IRDS
Foto Ornela a.s., Jiří Kovanic

Lisovaná plastika Prométheus, 2002-2005

Firma Ornela a.s. Zásada, divize Desenské sklárny
Návrh Studio IRDS
Foto Ornela a.s., Jiří Kovanic